بیوگرافی مژگان زارع

سلام دوستان عزیز . ایشالا حالتون خوب باشه .  بعد از درخواست های پیاپی کاربران بالاخره نوبت مژگان زارع عزیز شد .

مصاحبه اختصاصی تک سایت با مژگان زارع رو حتما دنبال کنید.

سلام خانوم مژگان زارع ، امیدوارم حاتون خوب باشه . خیلی خوشحالم که دعوت مارو  قبول کردید . ممنون میشم یه بیوگرافی جامع و مختصر از خودتون ارائه بدید و آثارتون رو نام ببرید .


من متولد ۵۹ از شیراز هستم. اولین رمانم سال ۹۱ منتشر شد و از اون موقع تا حالا پنج رمان از من منتشر شده و سه رمان هم در فضای مجازی خودم منتشر کردم.

از کی نویسندگی رو شروع کردید و کجا نقطه شروع حرفه ای شما بود ؟


تقریبا از وقتی یازده سالم بود مینوشتم ولی به شکل جدی و مستمر از دوران دانشجویی که اولین رمانم رو هم اون موقع نوشتم ولی چاپ نکردم. فکر میکنم وقتی اولین کتابت چاپ میشه و میبینی مخاطب داری و در نتیجه تلاش میکنی رمان دوم رو بهتر بنویسی شروع حرفه ای حساب میشه. تا قبل از اون حداقل من فقط در حال سیاه مشق نوشتن و تمرین بودم.

مژگان زارع

مژگان زارع
مزگان زارع در ارگ کریم خان زند در شیراز

بهترین رمان شما از نظر خودتون و خواننده ها کدوم رمانتون بوده ؟


از نظر خواننده ها رمان آشیانی برباد و مه که شادان منتشرش کرد و الان هم به چاپ سوم رسیده رمان بهتری بوده و در فضای مجازی هم رمان قتل کیارش طرفدارهای زیادی داره. از نظر خودمم این دوتا کار پخته تر بودن ولی خب خوشبختی های کوچک رو هم دوست دارم خودم و البته مه رو رو

اولین رمانی که مطالعه کردید چه رمانی بود ، آثار کدوم یک از نویسنده هارو دنبال میکنید ؟


اولین رمان فکر کنم ربه کا بود وقتی راهنمایی میرفتم. الان کارهای پلیسی رو دنبال میکنم. آثار مانکل، دورنمات، سیمنون، بوالو و …

به انتقادات چقدر اهمیت میدید ؟ چقدر در اصلاح قلم شما تاثیرگذار بوده ؟


من سعی میکنم اگه کسی نقد مشخصی روی کارم داشت و اصولی بود بهش توجه کنم حتما. قطعا نظرات سازنده زیادی گرفتم که کارم رو ارتقا داده.

امسال نمایشگاه کتاب چطور بود ؟ چند کتاب از آثار شما رونمایی شد ؟


نمایشگاه خوب بود. البته من به عنوان یه بازدیدکننده میگم و نه بعنوان کسی که اوضاع رو رصد و بررسی میکنه. امسال من کار جدید نداشتم متاسفانه.

مژگان زارع

مژگان زارع
مژگان زارع به همراه تکین حمزه لو در کارگاه نویسندگی

شما جزو نویسنده های با تجربه مجازی نویس هستید ، خط قرمز های وزارت ارشاد دولت فعلی با دولت قبل چقدر فرق داره ؟ آیا دولت تدبیر و امید تونسته دست نویسنده رو توی نوشتن بازتر کنه ؟


اصولا این خط قرمزها رو نهادهای متعددی تعیین میکنن و فقط دولت در تعریف اونها دخیل نیست در نیجه نمیشه فقط از دولت توقع داشت تمام موانع رو برداره اما به نسبت دوره آقای احمدی نژاد نویسنده ها دوره آروم تری رو گذروندن و کمر اذیت شدن.

مجازی یا چاپی ؟


ترجیح میدم کارهام رو چاپی ارائه کنم. بر اساس تجاربم در هر دو حوزه کتاب مجازی و چاپی فکر میکنم فضای مجازی برای محک زدن قلم نویسنده و ذائقه مخاطب خوبه اما آثاری که در فضای مجازی هستن شناسنامه هنری نویسنده به شمار نمیان و ماندگاریشون زیاد نیست.

 به نظرتون چند درصد توانایی یه نویسنده متکی به استعداده و چقدر تمرین و کلاس های آموزشی میتونه تاثیرگذار باشه ؟

این سوالیه که بارها و بارها از من پرسیدن و من هم گفتم خیلی بدیهیه دوتاش مهمه. بدون استعداد تمرین بی معناست و بدون تمرین استعداد بی فایده اس.

مژگان زارع

مژگان زارع - تکین حمزه لو
مژگان زارع به همراه تکین حمزه لو در روز اول نمایشگاه کتاب ۹۶

شما آموزش خاصی در این رابطه دیدید ؟


بله. کارگاه رفتم و کتابهایی رو خودم پیدا کردم و خوندم.

توصیتون به نویسنده های تازه کار چیه ؟


برای چاپ کتاب عجله نکنن. اولین کار تاثیر زیادی داره بر روی مخاطب و اینکه تصمیم بگیرن کار بعدی شما رو بخونن یا نه و اگه کار اول به اندازه کافی پخته نباشه شانس دیده شدن رو از خودشون گرفتن.

نظرتون در رابطه با نویسنده  هایی که برای جذب مخاطب هر خط قرمزی رو زیر پا میزارن چیه ؟ چطور میشه سلیقه خواننده رو تغییر داد ؟.


نظری ندارم. لابد استعداد و درکشون همین قدر بوده

اگر نویسنده نبودید چطور روحتون رو ارضا میکردید ؟.


شاید با موسیقی

باز هم از شما رمان اینترنتی منتشر میشه ؟.


نمیدونم. فعلا که تصمیمی ندارم

مژگان زارع

پرفروش ترین کتاب شما ؟ .


آشیانی بر باد و مه ، خوابهای طلایی و خوشبختی های کوچک

به نظر خودتون چند درصد از داستان هاتون به واقعیت نردیکه و به رمان هاتون از ۱ تا ۲۰ چه نمره ای میدید ؟.


من از ساختن داستانی که مبتنی بر واقعیت نباشه به شدت بیزارم. ترجیح میدم داستانها نسبتی بر واقعیت داشته باشه. اما اجازه بدین نمره دادن رو بر عهده خواننده ها بگذارم.

محبوب ترین شخصیت رمان هاتون از نظر خودتون و خواننده ها کدومه ؟.


از نظر خواننده ها مهرداد دولتشاه و رئوف محبوب ترین شخصیتهای رمانها بودن.

سخن آخر با طرفداران .


ممنونم که هستید و امیدوارم کارهای آینده ام نظرتون رو همچنان جلب کنه.

پیج اینستاگرام مژگان زارع

آثار مژگان زارع در تک سایت.

دانلود رمان قتل کیارش

 رمان خوشبختی های کوچک

 رمان خواب های طلایی

  رمان آشیانی بر باد و مه

مصاحبه بعدی رو شما انتخاب میکنید ، نظر فراموش نشه .